???item.export.label??? ???item.export.type.endnote??? ???item.export.type.bibtex???

Please use this identifier to cite or link to this item: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/12613
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMoura, Irene Barbosa de-
dc.creator.Latteshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4184082Y3por
dc.contributor.advisor1Avelino, Yvone Dias-
dc.date.accessioned2016-04-27T19:30:02Z-
dc.date.available2010-09-22-
dc.date.issued2010-06-18-
dc.identifier.citationMoura, Irene Barbosa de. A cidade e a festa: Brecheret e o IV Centenário de São Paulo. 2010. 176 f. Tese (Doutorado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.por
dc.identifier.urihttps://tede2.pucsp.br/handle/handle/12613-
dc.description.resumoEsse estudo analisa a maneira como a obra do escultor Victor Brecheret contribuiu para as transformações nos referenciais que nortearam o ambiente sócio cultural de São Paulo nas décadas de 1920 e 1950. Tais balizas são importantes por terem marcado o desenvolvimento do Modernismo Paulista bem como as festividades do IV Centenário da capital. No contexto de 1920 a 1950, recuperei a trajetória pessoal e profissional de Victor Brecheret desde sua inserção no Movimento Modernista até a inauguração do Monumento às Bandeiras, uma de suas esculturas mais importantes tanto pelo valor estético como para a história de São Paulo. A personagem do bandeirante é essencial para o entendimento das construções da memória e da identidade paulista, tão exploradas pela historiografia brasileira e isso valorizou o Monumento às Bandeiras na época do IV Centenário de São Paulo. Atualmente, a escultura assumiu outros papéis na cidade, mas sem perder a importância e o significado da memória bandeirante. Dessa forma, a pesquisa que está embasada na relação entre história e arte, sublinhou, além do perfil e da trajetória de um personagem significativo nos dois momentos, as mudanças na concepção de identidade paulista, no cenário político regional e nacional e analisou a expansão da cidade de São Paulo, no período estudadopor
dc.description.abstractThis study analises the means by which the work of the sculptor Victor Brecheret has contributed to transformations in referencials and symbols that guided the socio-cultural environment of São Paulo in the 1920´s and 1950´s These boundaries are important because they have pointed to the development of Modernism in São Paulo, as well as the festivities of the IV Centenary of the Capital. In the context from 1920 until 1950, there has been an attempt to recover the personal and professional trajectory of Victor Brecheret since his insertion in the Modernist Movement until the inauguration of the Monument to Flags, one of his most important sculptures considering its aesthetic value and its importance for the history of São Paulo . The character of bandeirante is essential to comprehend the construction of paulista´s memory and identity, so densely exploited by Brazilian historiography, which added a lot of value to Brazilian historiography at the time of the IV Centenary of São Paulo. Currently, the sculpture took other roles in the city, but without losing the importance and significance of bandeirante´s memory. This way, the search that is based on the connection between history and art, underlined, besides the profile and trajectory of a significant character in two moments, the transformations in the conception of paulista identity , in regional and national political context and it analysed the expansion of the city of São Paulo, in the period that has been focused in this studyeng
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2016-04-27T19:30:02Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Irene Barbosa de Moura.pdf: 4448519 bytes, checksum: d072d40b0d823ed4e1c12ce7258efc5e (MD5) Previous issue date: 2010-06-18eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-
dc.formatapplication/pdfpor
dc.thumbnail.urlhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22031/Irene%20Barbosa%20de%20Moura.pdf.jpg*
dc.languageporpor
dc.publisherPontifícia Universidade Católica de São Paulopor
dc.publisher.departmentHistóriapor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsPUC-SPpor
dc.publisher.programPrograma de Estudos Pós-Graduados em Históriapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectArte Modernapor
dc.subjectVictor Brecheretpor
dc.subjectBandeirantespor
dc.subjectMemóriapor
dc.subjectIdentidadepor
dc.subjectModern Arteng
dc.subjectMemoryeng
dc.subjectIdentityeng
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIApor
dc.titleA cidade e a festa: Brecheret e o IV Centenário de São Paulopor
dc.typeTesepor
Appears in Collections:Programa de Estudos Pós-Graduados em História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Irene Barbosa de Moura.pdf4,34 MBAdobe PDFThumbnail

Download/Open Preview


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.